Falleg mynd eftir Ţorvald Skúlason til sölu í Kaupmannahöfn

_orvaldur_skulason_hos_nina_1260611.jpg

Fornleifur hefur fengiđ leyfi listaverkasala og vinar síns í Kaupmannahöfn ađ birta mynd af einstaklega fallegu málverki međ einstaklega fallegri litasamsetningu. Verkiđ er frá yngri árum Ţorvaldar Skúlasonar.

Málverkiđ er nú til sölu í Kunsthandel Nina J, í Gothersgade 107.  Myndin er úr safni hjónanna og listamannanna Maríu H. Ólafsdóttur, sem var íslensk, og Alfreds I. Jensens.

Málverkiđ er líklega málađ í Osló eđa Kaupmannahöfn. Ég hallast sjálfur ađ Vesterbro í Kaupmannahöfn. Ég tel ađ ţađ sé málađ á sömu árum og ţetta verk sem var til sölu hér um áriđ í Gallerí Fold í Reykjavík:

_orvaldur_skulason.jpg

Ef menn vilja eignast gott verk, er um ađ gera ađ flýta sér. Hér eru upplýsingar um Kunsthandel Nina J, ţar sem myndin er til sölu. Verđiđ kemur mjög á óvart. Eins og Danir segja; Fřrst kommer, fřrst fĺr

maestro_orvaldur_1260615.jpg

Meistari Ţorvaldur


« Síđasta fćrsla | Nćsta fćrsla »

Athugasemdir

1 Smámynd: FORNLEIFUR

Veit einhver, hvort Ţorvaldur hefur búiđ á Vesterfćlledvej í Kaupmannahöfn?

FORNLEIFUR, 19.5.2015 kl. 16:18

2 identicon

Nei, ţar hef ég aldrei búiđ.  Andartak í Nýhöfninni og svo smá á Friđriksbergi og í Hvidövre. Men aldrig paa Vesterfćlledvej.

Ţorvaldur S (IP-tala skráđ) 20.5.2015 kl. 14:14

3 Smámynd: Vilhjálmur Örn Vilhjálmsson

Ti stille Thorvald Stauning!

Vilhjálmur Örn Vilhjálmsson, 22.5.2015 kl. 16:43

4 Smámynd: FORNLEIFUR

John Jacobsen Brřndby Strand hefur sent mér skemmtilega athugasemd:

Kćre Vilhjálmur Örn Vilhjálmsson

Jeg har fĺet din mailadresse af Finn Kortzen, Kunsthandel Nina; han syntes jeg skulle skrive til dig.

Jeg besřgte Kunsthandel Nina i gĺr og studerede der med interesse blandt andet maleriet af Ţorvald Skúlason, som er omtalt pĺ din blog Fornleifur. Finn Kortzen skriver pĺ en seddel ved maleriet, at det sandsynligvis er malet i midten af 1930’erne.

Jeg fortalte Finn, at jeg havde set en detalje i motivet, som underbyggede denne antagelse, naturligvis under forudsćtning af, at billedet rent faktisk viser et bestemt motiv og ikke er en fantasi over indtryk fra forskellige steder – og under forudsćtning af, at motivet er fra enten Oslo eller Křbenhavn som nćvnt pĺ din blog: detaljen er sporvognen (selv om den er stćrkt stiliseret)!

Lad mig tage byen fřrst: Sporvognen er gul, sporvogne i Oslo har siden elektrificeringen i starten af det 20. vćret blĺ. Sporvognene i Křbenhavn var med fĺ undtagelser gule, altsĺ Křbenhavnsk motiv.

Sĺ er det ĺrstallet. Der er tale om et vogntog, hvor den bageste vogn synes mindre end den forreste – den er sandsynligvis bivogn, og sĺ er den brun! Křbenhavns Sporveje benyttede i starten af den 20. ĺrhundrede ĺbne bivogne om sommeren, og da de jo ikke havde lukkede sider, var de ikke gule som siderne var pĺ de lukkede vogne. Derimod syntes de at vćre brune pĺ grund af den ĺbne trćkonstruktion, man kunne se, i hvert fald nĺr man betragtede dem delvist fra siden og ikke kunne se igennem den ĺbne vogn. Hvis Skúlason har malet, hvad han har set, er vogntoget en traditionel KS motorvogn med en ĺben bivogn. Trćerne pĺ maleriet er sprunget ud, sĺ det stemmer godt med et tidspunkt pĺ ĺret, hvor der benyttedes ĺbne bivogne.

Disse vogne blev udrangeret i 1936, og hvis alle forudsćtningerne for pĺstanden holder, er billedet malet senest dér "i midten af 30'erne"

De ĺbne bivogne blev i řvrigt solgt til sporvejene i Helsinki, som allerede var i gang med at opgradere infrastrukturen til de olympiske sommerlege i 1940. Der kom som bekendt en krig i vejen, og Helsinki fik fřrst sine sommerlege i 1952, men da brugte man ikke lćngere udrangerede Křbenhavnske sporvogne i Finlands hovedstad.

Nederst ses et vogntog, som det jeg antager er pĺ maleriet, her vist pĺ Sporvejsmuseet Skjoldenćsholm.

Venlig hilsen
John Jacobsen
Kćrhaven 23
2660 Brřndby Strand

image001.jpg

FORNLEIFUR, 22.5.2015 kl. 17:44

5 Smámynd: FORNLEIFUR

Ég svarađi John Jacobsen á ţennan hátt:

Kćre John

Tak for din sjove henvendelse!

Jeg har ogsĺ altid vćret af den opfattelse, at maleriet var malet i Křbenhavn, og det har jeg ogsĺ fortalt Finn. Jeg kendte ogsĺ til farven pĺ sporvognene i Oslo. Jeg mener ogsĺ, at billedet muligvis viser Vesterfćlledvej, sĺdan som jeg skrev forleden i en kommentar til min blog, men jeg er dog ikke helt sikker.  Skúlason afsluttede sine studier pĺ akademiet Oslo i 1929-30. Han tog til Island i halvandet ĺr for at vende tilbage til Oslo i 1931. I efterĺret 1931 rejser han til Paris pga en udstilling. Derefter kommer han til Křbenhavn.  Ĺret efter studerer han i Paris, men flytter sĺ fast til Křbenhavn i ´33, dog med flere efterfřlgende besřg og ophold i Paris. I 1938 opholder hans sig i ét ĺr med konen i Taormina pĺ Sicilien.  Hvad jeg ikke fortćller er, at jeg mener kvinden pĺ billedet hos Kunsthandel Nina J er Astrid Fugmann (f. 1903; Datter af murermester Frederik Gottlieb Hans Fugmann og hans kone Henriette).  Frederik Fugmann var i řvrigt den fřrste danske som křbte et maleri af Kjarval.  Fugmanns var ogsĺ forćldre til Tove (f. 1909) som var gift med den islandske kunstner Jón Engilberts. Murermesteren var sĺledes den fřrste store islandske kunstmćcen. Dagens daske murermestre er mĺske mere interesseret i en 58 tommers fladskćrm end en kunstnerisk islandsk svigersřn.

Skúlason giftede sig med Astrid i 1936 sĺ vidt jeg husker. De fik en datter, Kristín. Ţorvaldur og Astrid blev senere skilt, men hun og hendes datter arvede ved hans dřd hans private samling.  Billedet hos Kunsthandel Nina J, er dog ikke en del af den samling.

Det vedlagte billede blev solgt hos Bruun & Rasmussen i 2013. Det stammede fra "kunstnerens familie" (datteren?),  og det er en dedikation fra Ţorvaldur til Astrid bag pĺ billedet.

_orvaldur_til_astrid.jpg

Men var sporvognene i Paris ikke grřnne - for helt at udelukke den mulighed at billedet er malet dér?

Tak for din meget spćndende kommentar. Hvis du ikke har noget imod det, mĺ jeg sĺ publicere din kommenter og mit svar til dig i kommentarerne ved min blog?

De bedste hilsner

Vilhjálmur Örn Vilhjálmsson

FORNLEIFUR, 22.5.2015 kl. 17:47

Bćta viđ athugasemd

Ekki er lengur hćgt ađ skrifa athugasemdir viđ fćrsluna, ţar sem tímamörk á athugasemdir eru liđin.

Innskráning

Ath. Vinsamlegast kveikiđ á Javascript til ađ hefja innskráningu.

Hafđu samband