Jelling calling - endnu en gang

296789660_2587958268004998_3468577897054700828_nEn Anmeldelse af DR-dokumentaren Gĺden om Odin.

Af Vilhjálmur Örn Vilhjálmsson

Jeg har altid vćret vćldig interesseret i og knyttet til Jelling. Min hustru er fřdt og opvokset lige udenfor Jelling. Min svigerfar Kurt, selv en fritids-vikingehřvding i Jelling Vikingelav (se her) i sin pensionisttilvćrelse, blev lagt til hvile i 2021 lige ved foden af Jelling sydhřj - kun fĺ meter fra Jellingstenene.

Derfor er jeg naturligvis ikke ikke ligeglad med stedet eller dets forhistorie. Ovenikřbet fřrer min salige islandske morfars slćgtstavle, som en overtoldmester og fritidsslćgtsforsker i  Reykjavík, nedskrev i et kladdehćfte for min morfar, en fjerdedel af min arvemasse direkte tilbage til fřrkristne danske konger som Harald Blĺtand delvist nedstammede fra - efter sigende. Urgammel adel forpligter ogsĺ.

Jellingstenen

Jeg er nćsten bedrřvet efter at have set samtlige episoder af DRs nye dokumentar Gĺden om Odin, hvori Jellingestenen fĺr en tur i fantasitumbleren. Stenen er skrumpet ind i den medfart. Udsendelserne var blandt det vćrste spind jeg nogen sinde har oplevet i en "historisk" serie i komakassen. 

TV-historiker Cecilie Nielsen tager seerne pĺ en fantasitur - fra Jelling-stenen for at ovrebevise sig selv og andre om at det ikke er Jesus som er afbilledet pĺ Jellingstenen, men derimod Odin (Óđinn). Nielsen tager op til Island, efter at have vćret forbi slemt smuldrende tekstiler i Oslo. Derefter frem i tid til Heinrich Himmler, Danmarks tidligere allierede; For sĺ at ende i Romerriget og Tacitus´ Germania og til ret uforklaret benćvnelse af gudinden Nerthus, kun nćvnt hos Tacitus, som nogle har řnsket at kćde sammen med den nordiske mytologis han-gud Njörđur eller tidligere som en romantisk prinsesse Herta - men uden střrre held. For til sidste at forsřge at kćde Odin sammen med hunnernes hřvding, Attila (Atli). Meget i udsendelsen var usćdvanligt sřgt efter min aldrende mening.

Nogle af de kloge, der optrĺdte i udsendelserne, sĺ efter mit skřn ud til at mene at de just havde opfundet den dybe tallerken, og endnu andre forekom mig at vćre med i et livligt rollespil ude i en skov.

Cecilie Nielsen, med alle de sćdvanlige arm-gestikulationer som hendes slags ĺbenbart lćrer pĺ et dyrt kursus, fřrud for jobbet som en TV-historiker, overbeviste bestemt ikke mig med sin tidsrejse. Mest af alt forekom den mig at vćre en rapport fra hendes vilde sřgning pĺ alle de forkerte steder pĺ www.

Som ganske traditionel og surrřvet middelalderarkćolog fra Island (den samme ř, som alle sagaerne, Eddaerne de andre hĺndskrifte, som jeg er sĺ heldig at kunne lćse pĺ originalsproget), fik jeg det nćsten dĺrligt, nĺr en forhistorisk arkćolog blandt de intervievede eksperter pĺstĺr at man ikke kan se sĺr eller nagler pĺ Jesus hćnder og fřdder (stigmata) pĺ Jesus-fremstillingen pĺ Jellingstenen. Det viser mig kun én ting. Den arkćolog kender intet til middelalderlig kirkelig ikonografi og de ćndringer der sker i fremstillingen af Jesus pĺ korset gennem tiden. I sĺdanne tilfćlde kan man kun anbefale en snarlig genskoling.

De forskere i seriens episoder, som ikke fabulerede, eller viste lodret uvidenhed, var fřrst og fremmest min gamle professor Else Roesdahl samt dr. Peter Pentz ved Nationalmuseet, som ikke gjorde sig kloge pĺ noget andet end fakta. Men havde man klippet i deres udsagn? Det forekommer mig at vćre tilfćldet.

Blandt de medvirkende i Nielsens fćrd i tidsmaskinen, var en religionshistoriker, der var nogenlunde fornuftig. Men jeg ved ikke hvad andre fagkyndige synes. Jeg fik den fornemmelse, at der mĺtte vćre blevet kippet voldsomt i det som eksperterne sagde. Det er et kendt fćnomen, som forskere břr gřre sig klar, at kan hćnde, hvis de indleder et forhold til medierne.

Jeg studsede ogsĺ over fravćret af Jeannette Varberg, som ellers er meget fremme i vores tid nĺr det drejer sig om formidling og tolkningen af Vikingetidens/Jernalderens mange og indviklede aspekter. Varberg skrev for nogle ĺr siden en udmćrket artikel i Kristelig Dagblad som hun kaldte Den krigeriske Odin og den milde Jesus spredte sig samtidig i Europa. I den henviste hun ogsĺ til Lotte Hedeagers arbejde og hendes (og andres) opfattelse af sagnet om Asernes vandring, i virkeligheden er en reference til folkevandringstidens sceneri. Kristus-fremstilling i Jelling med evt. brudstykker fra en ćldre religionstradition er derfor ikke helt sĺ underlig. Mig forekom det ogsĺ, at Hedeager var blevet brugt lidt selektivt i udsendelsen.

Jelling-Jesus´ lillebror i Durham

Men hvor finder vi sĺ en fremstilling af Jesus (undskyld jeg sidder fast i "dogmer") der mest ligner Jesus pĺ Jellingestenen. Sĺdan en mĺ der vel findes i en eller anden form? Den finder i det kristne England, nbt i bispebyen Durham i Northumberland, ikke sĺ langt syd for Newcastle. Jeg var et af min ĺr i mit ph.d. studium pĺ den arkćologiske afdeling i Durham.

1_0217

1_0219

Billeder og tekster. Billedet allerřverst i denne essay, er taget af forfatteren i 2022. De to fotos herover stammer fra Rosemary Cramp´s (et al.) megavćrk Corpus of Anglo-Saxon Stone Sculpture i tretten bind (1984-2018), som ikke en gang findes i sin helhed i Danmark; Det mĺ vist skyldes spareknivene.

Korset i Durham, som blev fundet i 1891 ĺrene da kapitelhuset i Domkorskangen ved den nu UNESCO-Verdensarv beskyttede Durham-domkirkekompleks blev undersřgt ved renovationer som dengang fandt sted, er den tćtteste beslćgtede fremstilling med den Jesus-figur sem vi ser pĺ Jellingstenen har TV-historikeren Cecilie Nielsen ikke kendt til, for historikere er jo som bekendt mest til skriftlige kilder, selvom nogle mener at have forstand pĺ andre sĺkaldte "hjćlpefag", sĺsom arkćologien nogle gange bliver defineret af historikere.

Korset i Durham viser Jesus pĺ forsiden og guds lam pĺ bagsiden. En majestćtisk Jesus i slyngornamentik med lige udstrakte arme, langt ansigt uden stigmata, er hugget ca 50 ĺr efter at Jellingstenen blev hugget.

Men hov, ved den korsfćstedes hoved pĺ Durham-korseet er der placeret to fugle, som med deres kropsform danner Jesus mandorla (glorie). Nu vil nogen straks pĺpege, at vi her Odin hćngende pĺ asken Yggdrasill, med sine spionravne Huginn og Muninn. Men fřr man fĺr sig en tur pĺ fantasi-rutchebanen, břr man lćse de det Ny Testamente lidt bedre, f.x. Matthćusevangeliet, kapitel 8, v. 18-22.  Henvisning til Jesus som dyrenes beskytter og Herre over alle dyrene (kan ogsĺ hřres i en tekster af Bob Dylan da han en overgang blev kristen) og ved nćrmere eftertanke, sĺ tror jeg (som en from ikke kristen) at Matthćus, kapitel 10, v. 16, bedst forklarer Jesusfremstillingen pĺ Jellingstenen og isćr Jesus-fremstillingen pĺ korset i Durham; Jesus sagde til sine disciple: 

Se, jeg sender jer ud som fĺr blandt ulve. Vćr derfor snilde som slanger og enfoldige som duer.

Den gang var livet jo en tegneserie, mens den i dag er en TV-serie. Folk mĺ stadig skefodres med budskaber og propaganda.

Durham 3

Jellingstenene er naturligvis en enestĺende kilde, jfr. danskerne, og som pryder indersiden af smudsbindet pĺ deres EU-pas.

Men den store Jellingsten viser ikke "en Odin" som en krigergud med en Sutton-Hoo hjelm magiske krćfter (som blot var et billigt synsbedrag) interesserer mere.

Weekeend-pĺklćdningslege er en gammel middelklasse-hobby i England. Den engelsk historiske transvestisme overbeviser mig ikke om at hjćlmen fra Sutton Hoo eller lignende hjćlme fra Sverige, har vćret et "outfit" til Odin-forestilling i langhuset kl. fem PM. Jellingestenen viser heller ikke en mand som har hćngt sig selv. Den som mener at kunne se det, mĺ sřge efter et godt tilbud i en brillebutik eller fĺ en hastig operation for svćr nethindelřsning. En anden lřsning vill vćre at finde sig i, at ordet hypotese faktisk findes i det danske sprog, og at en hypotese som regel er til diskussion fřr de  bliver gjort til den endegyldige sandhed af en ungprofessor i Ĺrhus.

For, ifřlge mine nćsten alt-vidende islandske forfćdre, som har fortalt os det mest af det som vi i grunden ved om Óđinn, sĺ viste Óđinn sig pĺ jorden som en gammel, enřjet vandremand, ifřrt en kappe og en meget bredskygget hat eller en hćtte (den magiske Hulinshattur som kunne gřre Óđinn usynlig som nutidens superhelte). Han gik ikke rundt med en hjelm blandt menneskene. Han kunne have hamskifte (ćndre ham/ĺsyn) nĺr det passede ham og endda optrćde som forskellig dyr, alt afhćngig af lejligheden og problemet der skulle ledes af den oldnordisk gude-chef.

web2-odin-with-horns-and-birds-museum-east-fyn.jpg

Pĺ Mesinge pĺ Fyn blev der i 2016 fundet en lille figur, som menes at vćre en fremstilling af Odin, med sine ravne. Jeg skrev en kommentar, hvor jeg argumenterede for, at hvis det i det hele taget skulle vise Odin, sĺ var det i hvert fald Odin med sin store hat (se her).

Misforstĺ mig ikke, jeg gĺr 110% ind for bred- og tvćrfaglighed, men man skal i det mindste kende det man arbejder med og kunne lćse kilderne pĺ originalsproget og lade vćre med at udtale sig om kristen ikonografi, nĺr man intet aner om den.

Hvis man mener man har bevist at et brudstykke af en metalskinne fundet pĺ ringborgen Borgring stammer fra en omvandrendes vřlves svenske dĺsespćnde som er fundet i hendes grav pĺ Fyrkat, betyder det ikke at man kan se helt bort fra en kemisk analyse af metallet eller sporene efter vćrktřj.  Eftersom den slags analyser ikke blev nćvnt i serien, er jeg overbevidst om at de analyser ikke har fundet sted. Lignende beslag er fundet andre steder i Danmark.

300165189_2344855522348067_5980049065202424049_n

Professor Sřren Sindbćk (Aarhus Universitet) har ikke fĺet foretaget en kemisk analyse (rřntgen fluorescens analyse) af beslagene pĺ dĺsespćndet fra Fyrkat for at sammenligne den med samme slags analyse af beslaget fra Borgring. Alligevel pĺstĺr han frejdigt i den bedste sendetid pĺ DR, at en slags omrejsende "militćrvölva" som stillede trćskoene og blev begravet pĺ Fyrkat har mistet et beslag fra sit spćnde pĺ Borgring. Siden hvornĺr er řnsketćnkning blevet arkćologi? Er arkćologien blevet Circus Barnums?

Mĺske var den svenske dĺse, som vřlven (Völvan) pĺ Fyrkat (Virkiđ) ejede, noget vćrre bras fra datidens Ikea? Deduktionen foretaget af professor S. Sindbćk (Ĺrhus Universitet), som blev hentet i en sřlvgrĺ bil fra Jylland til Brede, var derimod intet mindre end et fagligt overkill eller showmanship, som det vistnok kaldes pĺ engelsk.

Fřr Sindbćk, som ikke er den der oprindeligt opdagede Borgring, selvom han gerne pĺstĺr det, fĺr lavet de analyser som jeg foreslĺr, er hans postulat om vřlven med det skrřbelige dĺsespćnde indholdslřst og ret selvhřjtideligt gćtteri, som desvćrre giver et meget forkert billede af den mĺde en rigtig arkćolog burde arbejde. Det er fint at tćnke vidt og bredt og lave vilde Gedankenexperimenten, men tanken břr kunne verificeret - ellers bliver det kun ved tanken, selvom den mĺske synes god. Verifikation og forstĺelse er det som det meste af videnskab gĺr ud pĺ. Hvis man ikke synes det, arbejder man med fiktion.

I seriens 5 og 6 episoder jagter man brakteater, en mulig hunner forbindelse, hvor det endda bliver fantaseret med at Atli (Atilla) hunnernes konge er identisk med Óđin. Den fantasi kommer Cecilie Nielsen ingen vegne med, hvorefter hun kaster sig over fundet af guldbrakteater fra 500-tallet fra Vindelev tćt pĺ Jelling.

Brakteaternes nedgravning kćdes sammen med en rćkke katastrofeĺr vedr. klima i 530erne som skyldtes vulkansk aktivitet pĺ den nordiske halvkugle. De nćsten vedvarende vintre som udbruddene skabte  vintre kendte man til fra mĺlinger af iskerner fra Grřnland samt ved hjćlp af dendrokronologiske undersřgelser, bl.a. i Danmark. Den begivenhed forsřger historikeren Cecilie Nielsen ogsĺ at kćde med Óđins opstĺen og fćnomenet Fimbulvetur (den mćgtige vinter efter Ragnarök), som beskrives i den islandske middelalderlitteratur.

Det senest nćvnte argument er jeg meget ĺben overfor; Men at nedgravninger af guldsmykker i 530erne fandt sted for at "frede guderne" i kulden og elendigheden křber jeg ikke.

Den brakteat fra Vindelev som forskere mente at bar runeindskriften "den Hřje" (et af Odins navne) viser sig ved Nationalmusets runolog og en ung norsk sprogforskers nćrmere granskning at vćre en uheldig fejltolkning. Derimod fremhćver de en indskrift pĺ en anden brakteat fra Vindelev som de med etymologiske argumenter daterer til 400-ĺrene. Det er den indskrift som Nationalmuseets runemestre lancerede pĺ museets hjemmeside og FB i sidste uge. Blandt mange kommentarer pĺ Nationalmuseets FB kan finde mit bidrag (se her). Jeg křber ikke tolkningen af runerne.

Hvad ville man egentlig gřre, hvis man ikke havde de islandske Eddaer og Snorri Sturlusons beskrivelse af verdensbilledet flere ĺrhundrede fřr han levede? Snorri er stadig den, der er referencerammen. Nordmćndene kan ikke lćse sine ćldste runer mens danskerne overtolker deres - Det eneste der kan lćses pĺ en pĺlidelig mĺde er Snorri.

Jeg konstaterer, desvćrre, at der igen er lřbet en led neo-nationalisme i historieforskningen. Danmarks riges dannelse skal fřres tilbage til Arrilds tid, koste vad det koste vil. Sidste gang man var i de tanker fik vi kort tid efter en Verdenskrig. Den er der tilsyneladende ogsĺ mange der vil ha i dag! Velbekomme.

Rejsen fra den store Jellingsten, tilbage til en ordentlig fimbulvetur i 500-tallet og den yngre Edda, samt lysten til at gřre Óđinn til en fćllesnćvner for det danske riges opstĺen - lćnge fřr andre riger opstod - er lige lovligt for spekulativ for min smag. Og endnu mere spekulativ, end nĺr visse andre historikere forsřger at gřre bĺde Thor (Ţór) og Óđinn til homoseksuelle eller transgender skikkelser. Begge to ville (efter min mening) nok have vist sine lćngste ansigter hvis de blev mřdt med den pĺstand. Thor havde muligvis grebet til hammeren, rřdmet og brřlet: Hvađ, má mađur ekkert, haaa? Men Snorri... Snorri han ejede en jacuzzi.

Den sřgen som DR har brugt seks episoder pĺ, fordi nogen fandt Jellingstenen for gĺdefuld, er mere prćget af samtidens modediller og vildfarelse pĺ WWW end faglig kvalitet - og dét er synd.

18. marts 2023, Vilhjálmur Örn Vilhjálmsson

 


Ť Síđasta fćrsla | Nćsta fćrsla ť

Bćta viđ athugasemd

Ekki er lengur hćgt ađ skrifa athugasemdir viđ fćrsluna, ţar sem tímamörk á athugasemdir eru liđin.

Innskráning

Ath. Vinsamlegast kveikiđ á Javascript til ađ hefja innskráningu.

Hafđu samband