En lille arkćologisk sensation

72604735_2270793306493040_6833519561820602368_n

Foto: Ole Harpřth.

I Danmark er brugen af metaldetektorer tilladt for menigmand og der er skabt et godt samarbejde mellem museerne og dem som gĺr rundt pĺ markerne i al slag vejr - og ofte tilfřjer ny og vigtig viden.

I en FB-gruppe som jeg tilhřrer og som hedder Middelalderarkćologi i Danmark, som er en blandet gruppe af lćge og lćrde, lagde jeg mćrke til en kommentar fra en mand, lidt ćldre end mig, at dřmme ud fra billedet - hvis navn jeg ikke umiddelbar kendte fra det faglige miljř. Hans kommentar interesserede mig, sĺ jeg kiggede lidt ind pĺ hans vćg for at se, hvem han var. Han hedder sĺmćnd Ole Harpřth og er en af mange glade metaldetektor-entusiaster som hjćlper arkćologerne i Danmark. Dem har vi ikke i Island, hvor menigmand ikke mĺ gĺ rundt med detektorer - for vi har ikke sĺ mange plřjemarker som storebrřdrene i Skandinavien, og desuden en meget kortere historie og fćrre fund.

71739410_2268988803340157_6899302474927046656_n Foto:Ole Harpřth.

Denne snagen inde pĺ Ole Harpřths facebook fik min kćbe til at falde mere end sćdvanligt. Řverst pĺ Harpřths side tronede en genstand (se de řverste billeder) som han har fundet og som jeg kan nikke genkendende til.

330px-Norway_Counties_Oppland_Position.svgJeg ringede kort til Ole, for jeg havde ćrlig talt ikke forventet at finde denne genstand i Danmark. Men alt var i fineste orden; Han havde fundet genstanden i Norge, nbt i Ringsaker Kommune i Hedmark, som nu er slĺet sammen med Opplands fylke og betegnes som et nyt fylke, Innlandet fylke; Der havde nogle fĺ danske metaldetektor-eksperter i 2019 fĺet lov til at sřge pĺ plřjemarker ved en gĺrd.

Det drejer sig om et hćngesmykke a la korset fra Foss i Island (se her samt billedet herunder), som jeg for mange ĺr siden lokaliserede en ćldre parallel til fra Huse i Romedal - som ogsĺ er i Hedmarken i Norge. Det norske kors var dog uden dragehovedet som korset fra Foss har.

Jeg skrev om korset fra Foss og det lignede Kors fra Norge i  vikingekatalogerne for de store Vikingeudstillinger i 1992-93 i Paris, Berlin og Křbenhavn. Ole Harpřth mente, at der tidligere var fundet to lignende kors i Oppland som en gang hed Christians Amt. Men det er lćnge siden. Den ene har jeg fĺet oplyst er fra Huse i Romedal i Stange Kommune, Hedmark og den anden, som jeg endnu ikke har set, er fundet i samme kommune (Stange i Hedmark). Sĺ nu er korsene af Foss-typen fire, dog kun ét med et dyrehoved.

 

kross_foss_1110065Kors fra Foss í Hrunamannaafréttur, S-Island. Foto: V.Ö.Vilhjálmsson.

rygh_2Kors fra Huse i Romedal, Hedmarken, Norge. Foto: Oldsaksamlingen i Oslo.

Med tilladelse fra Ole Harpřth har jeg fĺet lov til at bringe to af hans hans fine fotos af hans enestĺende detektorfund i Hedemarken i Norge. Fundet har han indleveret til Fylkesmuseet i Oppland.

Nu kan vi vel tale om en genstandstype, nĺr vi refererer til korset fra Foss. Jeg mener der er tale om et kors, (muligvis en form for Sct. Peterskors foreslĺr en af lćserne). Andre, som ikke har noget at have det i, pĺstĺr stadig at det er en slags overgangs-Thorshammer. Men periodemćssigt ligger vi sikkert i anden halvdel af 1000-ĺrene, som er lidt sent for Thorshamre.


« Síđasta fćrsla | Nćsta fćrsla »

Athugasemdir

1 Smámynd: Jón Steinar Ragnarsson

Er ţetta ekki bara Péturskross? Pétur postuli var krossfestur á hvolfi og tákniđ er algengt í kaţólskunni. Páfinn ber ţađ stundum. Ef fyrir ţúsund, getur ţađ alveg stemmt, held ég.

Jón Steinar Ragnarsson, 19.10.2020 kl. 23:45

2 Smámynd: Jón Steinar Ragnarsson

Tákn Péturs (Símon Pétur) var líka lykill enda kallađur lyklapétur. Kannski er ţetta líka einhverskonar lykill.

Jón Steinar Ragnarsson, 19.10.2020 kl. 23:56

3 Smámynd: FORNLEIFUR

Jú, Jón Steinar, ţađ getur vel veriđ; hangandi krossar voru til fyrr á miđöldum og nokkrir á Íslandi. Nú er ţessi krossagerđ og hinir gegnboruđu jafnarma, svo erfitt er ađ sjá hvađ upp er eđa niđur. Svona krossar héngu um hálsinn eđa í talnabandi og ţegar menn tóku um vargstrjónuna og kysstu hann ţá sneri krossinn rétt.

FORNLEIFUR, 20.10.2020 kl. 06:52

Bćta viđ athugasemd

Ekki er lengur hćgt ađ skrifa athugasemdir viđ fćrsluna, ţar sem tímamörk á athugasemdir eru liđin.

Innskráning

Ath. Vinsamlegast kveikiđ á Javascript til ađ hefja innskráningu.

Hafđu samband